پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182686
روايت محمدمهدي حيدريان؛ از ايده تا فيلمنامه
«محمد رسول‌الله (ص)» چگونه ساخته شد؟/همه آنچه بايد درباره عظيم‌ترين پروژه سينمايي جهان اسلام بدانيد
تاریخ انتشار : 1394/06/03 19:02:12
نمایش : 944
تهيه‌کننده‌ فيلم «محمد رسول‌الله (ص)» مي‌گويد:انتخاب دوره‌ کودکي پيامبر هم سومين نکته‌اي است که با نيم‌نگاهي به مخاطب جهاني پديد آمد. زيرا اولين قضاوت نسبت به کودک در همه دنيا، معصوميت اوست و اين توافق خودجوش، بخت زيادي براي جلب هم‌دلي تماشاگر، نصيب فيلم مي‌کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، توليد فيلم محمد رسول‌الله (ص) حاصل همکاري و همراهي گروه ‌ها و افراد متعددي است و قابل مقايسه با فيلم‌هاي معمول سينمايي نيست. بيش از 300 نفر در بخش‌هاي مختلف توليد فيلم دخالت داشتند، اما شايد قريب به همين تعداد هم قبل از آن در مراحل مختلف، به توليد فيلم کمک کردند.

به گزارش فارس ، محمدمهدي حيدريان، تهيه‌کننده‌ي فيلم محمد رسول‌الله (ص) يکي از معدود افرادي است که از ابتدا در جريان شکل‌گيري فيلم حاضر بوده و بنابراين اطلاعات دست‌اولي از روند آماده‌سازي و توليد آن دارد. او در اينجا روندي را که از شکل‌گيري ايده‌ي فيلم تا تأمين بودجه‌ي فيلم طي شد توضيح مي‌دهد. روايت او از جايي آغاز مي‌شود که هنوز ايده‌ي مرکزي فيلم محمد رسول‌الله (ص) پيدا نشده بود. او مي‌گويد احساس نياز به معرفي پيامبر اسلام (ص) به تمام مردم جهان و مقابله با تبليغات منفي رسانه‌هاي غرب عليه مسلمانان، دغدغه‌اي را به وجود آورد که جمعي از صاحب‌نظران از مجيد مجيدي سوال کنند چرا فيلمي با موضوع پيامبر (ص) کار نمي‌کند. مجيدي اين پيشنهاد را با حيدريان در ميان گذاشت و اين، لحظه‌ي آغاز پروژه‌ي محمد رسول‌الله (ص) شد.

چه مخاطبي مدنظر بود

بعد از دريافت مجوزهاي لازم از مراجع عاليقدر، اين سوال مطرح بود که فيلم، چطور بايد بر مخاطبان گسترده اثر بگذارد. سه نکته براي سازندگان فيلم اهميت داشت و توجه به آنها نشان مي‌داد که فيلم، بايد چه زاويه‌ي ديدي را انتخاب کند. حيدريان توضيح مي‌دهد: «اين فيلم مي‌بايست با ايده‌ معرفي پيامبر اسلام(ص) به جهانيان شکل بگيرد؛ مردمي که اغلب نه تنها شناخت درستي از ايشان و دين اسلام ندارند، بلکه متأثر از القائات سياست‌گذاران دنياي غرب، ذهنيتي منفي نسبت به آن يافته‌اند. دوم اين‌که انتخاب مخاطب بين‌المللي مستلزم آن است که سطح کيفي فيلم نيز در حد بين‌المللي باشد، زيرا اين مخاطب با بهترين نمونه کارهاي عوامل سينما آشناست و به تماشاي آن سطح از تصاوير سينمايي عادت دارد. انتخاب دوره‌ي کودکي پيامبر هم سومين نکته‌اي است که با نيم‌نگاهي به مخاطب جهاني پديد آمد. زيرا اولين قضاوت نسبت به کودک در همه دنيا، معصوميت اوست و اين توافق خودجوش، بخت زيادي براي جلب هم‌دلي تماشاگر، نصيب فيلم مي‌کند.»

بودجه‌ فيلم چطور تأمين شد؟

هم‌زمان با تشکيل جلساتي براي تعيين مضمون و قصه‌ي فيلم، برنامه‌ريزي براي تأمين بودجه هم آغاز شد. حيدريان مي‌گويد: «از ابتدا تصميم قطعي بر اين بود که فيلم به‌هيچ‌وجه با دخالت سرمايه‌گذاري دولتي توليد نشود تا کيفيت اثر و اهداف آن با تغييرات سياستي و مديريتي مخدوش نگردد. سرمايه‌گذاري از صندوق سينماي کشور نيز، هم به دليل محدود‌بودن سرمايه و هم به دليل شرايط بحراني موجود در سينماي ايران که قطعاً استفاده از آن موجب حرف و حديث‌ها و اعتراضاتي مي‌شد، منتفي بود.» بنابراين اول قرار مي‌شود زمينه‌ي مشارکت مجموعه‌اي از کشورهاي اسلامي فراهم شود. وقتي فيلمنامه‌ي محمد رسول‌الله (ص) آماده شد سفر به کشورها براي جذب سرمايه آغاز شد. شرکت‌هاي فيلمسازي در ترکيه و قطر، اشتياق خود را براي سرمايه گذاري در فيلم اعلام کردند. اما همان زمان به‌منظور جلوگيري از بروز اختلاف، قرار بر اين شد که کل بودجه‌ي فيلم توسط سرمايه‌گذاران داخلي تأمين شود. بنابراين شرکتي با عنوان «نور تابان» تأسيس شد. هم‌چنين به دليل هم‌زماني ساخت اين فيلم با تحريم‌هاي خارجي عليه ايران و با قطعي‌شدن حضور عوامل خارجي در فيلم و نياز به خريد بسياري از تجهيزات ، شرکتي در کشور آلمان ثبت شد تا از سد‌شدن راه‌هاي ارتباطي جلوگيري شود.

چقدر براي فيلمنامه تحقيق شد

سوال اصلي اين بود که فيلم براي رسيدن به هدفش، چه‌جور ساختاري را انتخاب کند؛ آيا فيلم بايد قصه‌محور مي‌بود يا شخصيت‌محور؟ داستان يا حادثه خاصي محور اصلي قرار مي‌گرفتد يا خير؟ حيدريان مي‌گويد براي اين کار تحقيق درباره‌ شرايط زيست در زمان آن حضرت ضروري بود. او مي‌گويد: «تحقيقات از دوره پيش از تولد پيامبر، از محل تولد و خاستگاه ايشان آغاز شد. حاصل شش ماه تحقيق، چهارده جزوه گردآوري‌شده با عناوين تخصصي مانند آب و هوا، معاملات، آداب و رسوم دوره جاهليت و… به زبان عربي بود که در اختيار پروژه قرار گرفت تا با رايزني‌هاي متفاوت، بهترين قالب براي فيلم‌نامه انتخاب شود.»

فيلمنامه چطور شکل گرفت

از ابتدا تصميم بر اين بود که نگارش فيلم‌نامه برعهده شخصي غير از کارگردان باشد تا ملاحظات کارگرداني در آن تأثير نگذارد. حيدريان توضيح مي‌دهد که: «ضمن اين‌که کارِ گروهي هم يکي از روش‌هاي مورد توجه بود، به اين معنا که نويسنده نهايي فيلم‌نامه، نويسندۀ برآيند ايده‌هاي گروه باشد. با توجه به نگاهي که سازند‌گان اثر به بازارهاي بين‌المللي داشتند، انتخاب شخصي که تجربه‌ي کار در عرصه‌هاي بين‌المللي را داشته باشد، ضروري به نظر مي‌رسيد.» به اين ترتيب کامبوزيا پرتوي که براي مراکزي در فرانسه نيز فيلم‌نامه‌نويسي مي‌کرد، به عنوان نويسنده فيلم‌نامه انتخاب شد.

حيدريان مي‌گويد: «پس از ماه‌ها بحث و بررسي و تشکيل جلسات مختلف با افرادي مثل مهدي ارگاني، مرحوم سيف‌الله داد، رضا ميرکريمي، عليرضا رضاداد و… تصميم گرفته شد که در فيلم به دوره کودکي پيامبر پرداخته شود. مقطعي که انتخاب مي‌شد، مي‌بايست ظرفيت کافي براي هدف گروه را مي‌داشت و به سوال چرا بايد پيامبر جديدي مي‌آمد و ويژگي‌هاي آن دوران چه بود، در فيلم پاسخ داده مي‌شد.»

بر اين اساس، حوادث و ماجراهايي انتخاب شد که با روايات منابع اصلي مانند قرآن و نظرات مراجع مغايرت نداشته باشد. مذاکرات متعددي با رهبر معظم انقلاب اسلامي و هم‌چنين مراجع و علماي ديني مانند آيت‌الله سبحاني، آيت‌الله وحيد، آيت‌الله سيستاني، آيت‌الله جوادي آملي و جناب آقاي حکيمي، در حوزه عرفان و فلسفه با آقايان ديناني، معصومي همداني، پازوکي و… در حوزه ادبيات با آقايان خرم‌شاهي، گرمارودي و… انجام شد و نظراتشان مورد توجه قرار گرفت.

به اين ترتيب بعد از گذشت دو سال‌ونيم ـ از ابتداي پاييز 85 تا بهار 88 ـ فيلم‌نامه آماده شد و به منظور جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي، در تشکيلات سينمايي و حقوقي بين‌المللي به ثبت رسيد.

 

به گزارش فارس،اکران گسترده فيلم سينمايي «محمد رسول‌الله(ص)» به کارگرداني مجيد مجيدي از صبح فردا در سينماهاي سراسر کشور آغاز خواهد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html